Mikor fog végre működni az elektronikus vénykezelő és nyilvántartó rendszer?

2019.01.07-én feltett írásbeli kérdésemre kaptam egy államtitkári tájékoztatót, mely ugyan részletesen bemutatta az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltató Tér és annak részeként az eRecept rendszer működését, azonban a feltett kérdések nagy részére nem vagy csak hiányosan kaptam választ.

Ezért a következő kérdésekre továbbra is választ várok Kásler minisztertől:

  1. Mégis hogyan szolgálja a betegek érdekét, hogy az e-recept felírás esetén továbbra is külön kérés nélkül papír alapú felírási igazolást kell átadnia a háziorvosnak a páciens számára? E-mailes megoldás miért nem elfogadható, ha a beteg rendelkezik e-mail címmel?
  2. A kapott tájékoztató szerint az e-recept 2017-es indulásától kezdve eleve átmeneti szabályként került előírásra, hogy papíralapú felírási igazolást kell kiadni a betegnek, miközben az e-recept a vénykiváltási rendszer teljes körű papírmentességét szolgálná és „hosszú távon” ennek bevezetése a cél. Mit jelent a minisztérium szótárában a „hosszú táv” kifejezés, mi a vénykezelés területén a papírmentes átállás kormányzati céldátuma?
  3. Jól értjük-e, hogy a kapott tájékoztató végén leírt „gyógyszerkiváltás papír alapú dokumentáció nélkül” folyamat jelenleg nem létezik, legalábbis 2019 végéig biztosan nem?
  4. A kapott tájékoztató szerint az e-receptek esetében folyamatban van az elektronikus meghatalmazási rendszer kialakítása, hogy az e-receptek a felírási igazolás nélkül is kiválthatók legyenek a hozzátartozók által. Mikorra tervezi a minisztérium az elektronikus meghatalmazási rendszer éles indítását?

A kérdésem másolata itt található: Irasbeli_Kasler_E-venykezeloNyilvantarto_20190125_OlahL

Rétvári államtitkár válasza alapján úgy tűnik, hogy nem is érti a kialakult problémát.

Az államtitkár az eRecept rendszer fokozatos bevezetését taglalja, valamint az elektronikus receptre történő teljes áttérés késését indokolja. Az államtitkár kiemelte a válaszában, hogy annak érdekében, hogy – a széles körben hatékonyabbnak tekintett – eRecept felváltsa a hagyományos papírt és a gyógyszerrendelés terén minél magasabb arányú papírmentesség legyen megvalósítható, a legtöbb országban egy hosszútávra tervezett, ütemezett folyamatot valósítanak meg. Ennek tempóját kifejezetten befolyásolja az érintett csoportok fogadókészségének alakulása, amit a továbblépés kapcsán célszerű figyelembe venni. Éppen ennek köszönhető, hogy a felesleges kockázatok elkerülése érdekében az átmenetet a kormányzati döntés további egy évvel kitolta. Tekintettel a bevezetés alatt álló elektronikus szolgáltatások újszerűségére, ahogy eddig is, a Kormány a továbbiakban is az előnyök és kockázatok rendszeres mérlegelésével dönt a továbblépés üteméről, és gördülő tervezéssel halad a hosszú távon megvalósítandó célok irányába.

Az eRecept rendszer már a 2017. évi indulása óta biztosítja a felírás igazolás nélküli, tisztán elektronikus úton történő kiváltás lehetőségét. Ennek feltétele, hogy a beteg igazolja személyazonosságát és TAJ számát a gyógyszertárban, amit vagy az elektronikus személyi igazolványával, vagy pedig valamelyik fényképes személyazonosító okmánya és a TAJ kártyája együttes bemutatásával tehet meg.

Az államtitkári válasz itt olvasható: Valasz_Kasler(Retvari)_E-venykezeloNyilvantarto_20190211_04315-0001